Vandaag zijn we nog steeds te gast in Mhamid, een klein dorpje onder de rook van Zagora… Normaliter is dit dorp ’the place2be’ voor alles wat rally rijdt maar aangezien Mhamid midden in een duingebied ligt is er deze keer voor gekozen om ons lange kamp hier op te slaan. Lang omdat de assistentie een keertje geen verbindingsroute heeft vandaag en de Pro categorie een “loop”doet in de buurt.
Gert Duson heeft kosten nog moeite bespaard om er een mooi Bivouac van te maken, ‘Maroccan style’, met Berbertenten, kampvuur en ‘gewoon’ alles erop en eraan zoals het eigenlijk hoort. De catering van de Libya Rally gaat voor de zoveelste keer voor een meer dan ruime voldoende, met een nieuwe ‘chef’ blijft de keuken zich keer op keer overtreffen. De hele karavaan van zo’n 500 man elke dag een heerlijke drie-gangen maaltijd voorschoten blijft geen sinecure.
Vandaag voor de Pro categorie geen verbinding, het bivak-dorp uitrijden en gelijk volle bak aan de gang. Vandaag weer eens een keer een lekker dik roadbook, met snelle en vooral veel note’s, voor de HH navigatoren, niet altijd even makkelijk als je daarnaast ook nog t GPS van de organisatie in de gaten moet houden en vooral geen waypoints wil missen.
Voor Peter Erren en zijn Erren Rally Racing vandaag even geen race, na de onfortuinlijke koprol van gisteren heeft de service crew vandaag een dag van herstel werkzaamheden en moet de auto en vooral de Reiger vering in een nieuwe setting getest worden. Morgen gaat de Desert Warrior het weer proberen.
Omstreeks 14:00 krijgt het bivouac telefoon van Martijn van de Broek van van Ham Racing, ze hebben de koeler van de Toyota lek en vragen of er “even” een nieuwe geleverd kan worden… lokaal wordt er een LandRover geregeld en Wout de monteur stapt mee in alsmede onze gezelligheids manager Henk van B om de rit qua gps op het goede spoor te houden. Op tijd treffen de heren elkaar en wordt na enig overleg de radiator, die inmiddels een noodreparatie heeft ondergaan niet gewisseld. Samen met de Dodge en de Black Ram Jeep gaan de auto’s het laatste deel van de etappe gezamenlijk afleggen. Alles komt net voor t donker binnen en kunnen gelijk aanschuiven bij het diner…
Jos Smink met Daniël en Peter gaan als de brandweer, de truck doet het prima, weinig problemen met de motor, met genoeg power rolt De Elefant 4 in een recordtempo het parcours af, alleen maar brede glimlachen bij het binnenkomen in het bivouac. Egbert met zijn DAF heeft een goede testdag achter de rug. Na de nachtoriëntatie- rit van gisteren kon het team weer vol gas het parcours op, ook DutchDesertWings kent weinig problemen tijdens deze special.
Mirjam Pol doet wat ze al een paar dagen van plan was, vandaag gewoon knallen, goed navigeren en de concurrentie nog meer op afstand proberen te krijgen, vooralsnog komt ze als eerste binnen en moet het uitlezen van de gps uitwijzen of ze niet alleen een dagetappe zege op zak heeft maar ook leider is in het motor klassement.
De assistentie crew doet vandaag wat er al een paar dagen niet van gekomen is: Bijslapen, schapen tellen, koffie drinken, douchen, opruimen en zich vooral proberen niet al te druk maken vandaag. Voor sommige lukt dit vrij aardig, voor de andere helft is het gewoon weer een “another day at the office…”